Τα τελευταία χρόνια είναι σαφές πως οι απαιτήσεις και οι προτιμήσεις των ταξιδιωτών έχουν αλλάξει. Η ανάγκη για νέες εμπειρίες και δραστηριότητες καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την επιλογή προορισμού και πολλές φορές την τελική επιλογή καταλύματος. Δεν είναι λίγες μάλιστα οι περιπτώσεις που ένα ταξίδι πραγματοποιείται με «φόντο» τη γαστρονομία ενός τόπου, αφού το φαγητό συχνά αποτελεί το μέσο για να συνδεθεί σε βάθος ο τουρίστας με το μέρος που επισκέπτεται. Από την πανδημία και μετά, μεγάλη έμφαση έχει δοθεί στο γαστρονομικό τουρισμό, μια εναλλακτική μορφή που παρουσιάζει σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης και στην Ελλάδα. Ο γαστρονομικός τουρισμός συνδέεται με ιδιαίτερα οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες και συνδέεται στενά με επισκέψεις σε παραγωγούς τροφίμων, με σχετικά φεστιβάλ, δοκιμές σε εστιατόρια και συγκεκριμένες τοποθεσίες όπου η γεύση του φαγητού ή η ιδιαιτερότητα της εμπειρίας διατροφής είναι οι κύριοι λόγοι για το ταξίδι. Αυτή η μορφή τουρισμού μπορεί να εμπλουτιστεί περαιτέρω με τη συμμετοχή του ταξιδιώτη σε μαθήματα μαγειρικής ή σε επισκέψεις σε εταιρείες που παράγουν παραδοσιακά προϊόντα. Από το 2012 και μετά, ο γαστρονομικός τουρισμός άρχισε να «ανθίζει» με τη βοήθεια των social media και των τηλεοπτικών προγραμμάτων μαγειρικής με παγκοσμίου φήμης σεφ. Ο γαστρονομικός τουρισμός εξελίχθηκε κάπως έτσι σε μια βιωματική βιομηχανία που περιλαμβάνει φεστιβάλ, γευσιγνωσίες κρασιού και άλλες εξατομικευμένες προσφορές υπηρεσίες.